Prečo nepodporím parkovací systém v Petržalke

Autor: Vlado Chaloupka | 11.9.2015 o 10:32 | Karma článku: 13,09 | Prečítané:  10726x

Tento mesiac bude zastupiteľstvo v Petržalke prvýkrát v aktuálnom zložení rokovať o parkovacom systéme. Nebude však prejednávať zmluvu na 5 miliónov eur, ktorú starosta už podpísal, ale len schvaľovať Parkovací poriadok...

Chcem, aby sa v Petržalke zaviedol parkovací systém. Bol to jeden z hlavných bodov, ktoré som chcel presadzovať, keď som sa rozhodol kandidovať do petržalského zastupiteľstva. A keď konečne na stole leží zmluva a parkovací systém má reálnu podobu, budem hlasovať proti. Prečo?

Povedzme si najprv, že systému rezidenčného parkovania v Petržalke verím. Naozaj verím, že je to to, čo potrebujeme. Je to spôsob ako do obecnej kasy dostaneme prostriedky na vybudovanie tých parkovacích kapacít, ktoré nám chýbajú a je to aj spôsob ako prinútiť tisíce obyvateľov Petržalky bez nahláseného pobytu k tomu, aby sa podieľali na financovaní statkov, ktoré každodenne využívajú, či už cez dane, ak si pobyt prihlásia alebo cez zvýšené parkovné. Zároveň verím, že cena parkovania má byť pre Petržalčana symbolická.

Prečo teda nepodporím návrh, ktorý pôjde tento mesiac na rokovanie zastupiteľstva?

Za prvé, verím, že výber dodávateľa systému sme nezvládli. Z troch uchádzačov boli dvaja vyradení pre nesplnenie podmienok, pričom podľa názorov viacerých právnikov (a pripúšťam, sú aj opačné názory a ja nie som právnik, aby som ich vedel dokonale posúdiť) toto vylúčenie nebolo úplne v poriadku. Vylúčená bola napríklad firma Vinci Park, ktorá je jedným z lídrov v oblasti spravovania parkovania na svete a ktorú každý Bratislavčan pozná vďaka prevádzkovaniu viacerých podzemných garáží po celom meste.

Vo výbere zostal jediný dodávateľ, firma EEI, ktorá prevádzkuje parkovanie v niekoľkých mestách na Slovensku, pričom najznámejším projektom je parkovanie v Košiciach, zákazka, ktorú táto firma získala od magistrátu vedeného primátorom Rašim.

Myslím, že sme mali zastaviť proces v momente, keď súťaž prestala byť súťažou. Špeciálne, keď sa ukázalo, že jediný nevylúčený účastník ponúkal najvyššiu cenu. Ukazuje sa však, že právne pochybnosti sú aj okolo celého štatútu výberu, okolo spôsobu vylúčenia ostatných uchádzačov a prvkom, ktorý nepochybne vnáša do vnímania výberu dodávateľa pochybnosti je aj fakt, že jediný dodávateľ, ktorý splnil podmienky, navyšoval svoju poistnú zmluvu na sumu, ktorá sa presne rovnala hranici požadovanej súťažou, cca dva mesiace pred jej zverejnením.

Keď sa začali vynárať medzi poslancami pochybnosti, starosta zareagoval tak, že bez schválenia zastupiteľstvom podpísal s firmou EEI zmluvu (pripúšťam, že úrad disponuje právnou analýzou, podľa ktorej nebolo schválenie zastupiteľstvom potrebné, sú však opäť aj opačné právne názory a takýto postup sa podľa mňa bez ohľadu na ne prieči ako dobrým mravom, tak zdravému rozumu) a rovno k nej pridal aj dodatok, ktorý firme EEI zabezpečuje finančné odškodnenie v prípade, že by sa poslancom podarilo zablokovať účinnosť zmluvy. Zmluva, ak sa ju nepodarí zrušiť, zaručuje firme EEI príjem vo výške 5 miliónov eur.

Čudné maniere úradu pokračovali tým, že zmluva nakoniec ide do zastupiteľstva na schválenie schovaná ako príloha Parkovacieho poriadku, pričom už pred jej schválením starosta podpísal zmluvu na 23.400€ s PR agentúrou, ktorá má zabezpečiť kampaň na spropagovanie systému parkovania. Hlásna trúba úradu, Petržalské noviny, zároveň vydali článok, ktorý sa pomocou vyjadrení „skutočných“ obyvateľov Petržalky obracal na poslancov a vyzýval ich, aby parkovací systém podporili. Pár dní na to, opäť bez prejednania so zastupiteľstvom, bola vydavateľovi Petržalských novín, firme M.R.K agency, predĺžená zmluva na ich vydávanie v hodnote 366.600€. To, že bývalou spoločníčkou v tejto firme bola manželka pána starostu Bajana, prejdime bez komentára.

Ponechajme na chvíľu bokom nezvládnutie súťaže a všetky čudné okolnosti, ktoré ju sprevádzali a dodnes sprevádzajú. Najhoršie je, že keby sa aj nič z toho nestalo, stále by bolo veľmi ťažké zahlasovať za zmluvu s EEI. Prečo? Aktuálna zmluva vôbec nerieši to, akým spôsobom bude riešenie parkovanie návštev v Petržalke (alebo napríklad aj sťahovacieho auta) a čo je najhoršie, je zúfalo nevýhodná. Zo 60€, čo je momentálne plánovaná cena karty pre obyvateľa Petržalky, totiž až 48€ pôjde do kasy EEI, zatiaľčo Petržalke zostane len úbohých 12€. Pri projekte, kde Petržalka ako obec poskytuje koncesiu, všetky cesty, ktoré spravuje, kde zaplatila štúdiu, podľa ktorej bude parkovanie nastavené, kde dokonca platí už aj spomínanú propagáciu, zatiaľčo EEI domaľuje pár čiar, vydá plastové karty a bude volať políciu na neplatičov, sa výnos delí 4 ku 1 v prospech EEI. Toto je podľa mňa donebavolajúca nevýhodnosť, ktorá nám zabráni ako obci získať z prevádzkovania parkovacieho systému dostatok prostriedkov na to, aby sme mohli parkovanie v dohľadnej dobe budovaním ďalších kapacít ako problém Petržalky raz a navždy vyriešiť.

Viem, že veľká časť mojich kolegov poslancov, vrátane mnohých, ktorých si veľmi vážim a ktorých úsudok nezvyknem spochybňovať, bude hlasovať za takýto parkovací systém. Ich pohľad nie je ovplyvnený korupciou, ako by si možno niekto mohol myslieť. Ich pragmatizmus im hovorí, že radšej mať parkovací systém s chybami, ktoré sa možno raz podarí napraviť, ako žiadny. Ja bohužiaľ na takúto úroveň kompromisu pristúpiť neviem a preto parkovací systém v Petržalke nepodporím.

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

DOMOV

Minúta po minúte: Fico bude opäť kandidovať na šéfa Smeru, s Kaliňákom útočili na médiá

Vo funkcii podpredsedov skončia Čaplovič a Paška. Kandiduje aj Kaliňák.

DOMOV

Odhalila kauzu predsedníctva. Odkiaľ prišla Zuzana Hlávková?

Gymnázium, ktoré navštevovala, jej plánuje vyjadriť verejnú podporu.

KULTÚRA

Milan Lasica: Už nemôžem umrieť predčasne

Keby som mohol, správal by som sa úplne inak, tvrdí.


Už ste čítali?